Miten tehdä laadukkaat nettisivut yritykselle? – 6 erinomaista vinkkiä!

Olipa kyseessä sitten rautakaupan omistaja, freelancer-valokuvaaja, markkinoinnin ammattilainen tai parhaat uudet pay n play kasinot, on loistavat verkkosivut välttämättömyys yrityksen menestymiselle. Mikäli nettisivuissa on pieniäkään puutoksia, on yrityksen hyvin vaikea menestyä näin digitalisoituneessa maailmassa.

Jos aiot rakentaa yrityksellesi täysin uudet nettisivut tai tehdä nykyisistä paremmat, olet tullut oikeaan paikkaan. Tässä artikkelissa käydään läpi yrityksen nettisivujen rakentamisen 6 keskeisintä vaihetta, joiden avulla pääset alkuun ja autat yritystäsi menestymään internetin ihmeellisessä maailmassa.

6 askelta kohti yrityksen laadukkaita nettisivuja

1) Hanki hyvä verkkotunnus (domain)

Verkkotunnuksesi nimi, joka tunnetaan myös nettisivujesi osoitteena tai domainina, on usein sivujen lähtöpiste. On tärkeää, että se antaa hyvän vaikutelman käytettävyyden ja hakukoneoptimoinnin (SEO) kannalta.

Tässä muutamia vinkkejä optimaalisen verkkotunnuksen löytämiseen:

  • Tee oikeinkirjoitus helpoksi – Älä käytä slangia, keksittyjä tai muuten vaikeita sanoja.
  • Pidä se mahdollisimman lyhyenä – Mitä lyhyempi se on, sitä helpompi se on muistaa ja kirjoittaa oikein.
  • Käytä oikeaa verkkotunnuksen loppuosaa – Yritä aina tehdä .fi tai .com sen sijaan että käyttäisit esimerkiksi päätettä .org, .net tai .edu.
  • Vältä numeroita ja yhdysmerkkejä – Niitä on vaikea muistaa ja ne ovat vähemmän tyylikkäitä ja mieleenpainuvia kuin pelkän sanan sisältävät domainit. Ne voidaan myös ymmärtää väärin, kun verkkotunnus lausutaan ääneen.
  • Varmista, että osoite muistetaan – Koska internet on täynnä erilaisia verkkosivuja, on tärkeää, että verkkosivustso nimi on tarttuva ja jää mieleen. Näin he osaavat käydä siellä jatkossakin.
  • Tutki verkkotunnuksen nimeä – Googlaamalla näet, onko samankaltaisia verkkosivustoja jo kenties olemassa.
  • Tarkasta hinta – Selvitä, voiko haluamasi domainin ostaa kohtuulliseen hintaan, koska monet hyvät verkkotunnukset ovat jo varattuja, eikä niitä saa kovinkaan edullisesti.
  • Luo SEO-ystävällinen URL-osoite – Yritä tarvittaessa keksiä hakukoneoptimoinnille sopiva domain, joka sisältää niin avainsanan kuin maantieteellisen sijainnin.

2) Luo mielenkiintoinen, mukaansatempaava ja mieleenpainuva käyttöliittymä

Pidä huolta, että yrityksesi verkkosivuston käyttöliittymä jättää asiakkaalle positiivisen vaikutelman, joka taas edistää tuloksia. Se onnistuu seuraavat odotukset täyttämällä:

  • Käytä kaunista grafiikkaa ja helppolukuisia fontteja.
  • Varmista, että grafiikka on optimoitu nopeaa latausta varten. Mikäli nettisivu on hidas, hakukoneet, kuten Google, rankaisevat sivuston sijoitusta hakutuloksissa.
  • Tutki kilpailijoita nähdäksesi, kuinka he ovat suunnitelleet ja optimoineet verkkosivustonsa. Hyödynnä myös itse sieltä tuttuja komponentteja.
  • Tutki kohdeyleisöäsi nähdäksesi, mitä he haluavat sivustoltasi, ja tarjoa sitä heille.
  • Pysy brändissäsi koko verkkosivuston suunnittelun ajan.
  • Suunnittele simppeli navigointijärjestelmä, jonka avulla käyttäjät pääsevät helposti ja nopeasti tarvitsemilleen välilehdille.
  • Sisällytä erilaisia C2A-painikkeita, kuten “osta nyt” tms.
  • Luo sivuille vakiovälilehdet, kuten: koti, tietoa meistä, tuotteet / palvelut, ota meihin yhteyttä, käyttöehdot ja tietosuojakäytäntö.

3) Optimoi yrityksen sivut hakukoneita varten

Hakukoneoptimointi pitää sisällään joukon erilaisia toimintoja, joita käytät verkkosivuillasi varmistaaksesi, että hakukoneet indeksoivat verkkosivustosi asianmukaisesti ja näin suosittelevat sitä hakukoneen käyttäjille.

Kun hakukone indeksoi verkkosivustosi, kilpailee se samansisältöisten verkkosivustojen kanssa asiakkaista. Ja mitä parempi sisältö ja ulkoasu on, sitä enemmän ja korkeammalla sivustosi näkyy hakukoneiden hakutuloksissa.

SEO pitää sisällään käytännössä seuraavanlaisia toimintoja:

  1. Avainsanojen tutkiminen ja sisällyttäminen sivuille
  2. Optimaalinen verkkosivuston koodi
  3. Nopeat latausajat
  4. Turvallisuus ja TLS-sertifikaatti (pitää huolen suojatuista yhteyksistä)
  5. Mobiiliystävälliset sivut
  6. Laadukkaat ulkoiset linkit (ulkopuolisille verkkosivustoille on asetettu linkkejä, joilta pääsee sivuillesi)
  7. Paljon positiivisia arvosteluja
  8. Sisäisten linkkien käyttäminen koko sivustolla
  9. Sosiaalisen median linkittäminen

Hakukoneoptimointi on hyvin tärkeä ja jatkuva prosessi, joka voi lopulta vaikuttaa ihan järjettömästi sivujen ruuhkan määrään. Pienetkin puutokset voivat vaikuttaa siihen, esiinnytkö ensimmäisellä sivulla vai sivulla 150.

Ja ihmiset usein valitsevat oman verkkosivunsa ensimmäiseltä välilehdeltä, sillä ne nähdään kaikkein luotettavimpina.

4) Luo ja julkaise säännöllisesti laadukasta sisältöä

Sekä sisällön määrä että tuoreus ovat tärkeitä hakukoneille, joten on tärkeää, että luot tarkan suunnitelman laadukkaiden artikkelien ja / tai blogitekstien julkaisemisesta sivustollasi, sekä sivustoosi linkittävillä ulkoisilla sivustoilla.

Mikäli haluat sijoittua korkealle hakukoneiden tuloksissa ja rohkaista ihmisiä palaamaan sivustollesi yhä uudestaan ja uudestaan, sinun on päivitettävä verkkosivustoasi uudella ja relevantilla sisällöllä mahdollisimman usein.

Staattisen sisällön ja artikkelien lisäksi hyvä sisältö, joka sivuilla kannattaa julkaista, ovat palautteet ja arvostelut. Suosittelujen ja palautteen pyytäminen asiakkailta ja niiden julkaiseminen verkkosivustollasi on loistava keino julkaista tuoretta sekä korkealaatuista sisältöä sivustollesi.

Hyvät arvostelut ja palautteet tekevät myös sivustosta houkuttelevamman näköisen.

Varmista, että sisältösi on asianmukaista, brändiin kuuluvaa ja sellaista, että ihmiset nauttivat sen lukemisesta.

5) Käytä webmaster-työkaluja

Hyödynnä tärkeitä tietoja liikenteen ja sivuston tehokkuuden analysoinnissa asentamalla Google Search Console ja Google Analytics.

Näiden ja muutaman muun työkalun avulla voi seurata esimerkiksi:

  • Päivittäistä kävijämäärää
  • Näyttökertojen määrää
  • Vierailijoiden sivulla vietettyä aikaa
  • Rikkinäisiä linkkejä
  • Nettisivun latausaikoja
  • Avainsanoja, jotka ohjaavat ihmiset sivuille
  • Indeksointivirheitä
  • Ulkoisia linkkejä ja niiden toimivuutta

6) Kerro selkeä kuvaus yrityksestäsi näkyvällä tavalla

On tärkeää kertoa ihmisille heti, kuka olet ja mitä teet, jotta he eivät hämmentyisi vieraillessaan yrityksesi nettisivuilla, Varmista, että väreihin ja kuviin on panostettu, koska ne kertovat sen, mistä yrityksessä todella on kyse. Pidä myös huolta, että sinulla on sivun yläosassa esittelyteksti, joka kertoo sinusta, yrityksestäsi ja siitä, mitä yritys tekee.

Varmista lisäksi, että sekä pää- että alatunnisteen navigointivalikoissa on helposti saatavilla “Tietoa meistä” -välilehden linkki, josta ihmiset pääsevät helposti napauttamalla lukemaan lisätietoja yrityksestäsi.

Olipa kyseessä sitten rautakaupan omistaja, freelancer-valokuvaaja, markkinoinnin ammattilainen tai parhaat uudet pay n play kasinot, on loistavat verkkosivut välttämättömyys yrityksen menestymiselle. Mikäli nettisivuissa on pieniäkään puutoksia, on yrityksen hyvin vaikea menestyä näin digitalisoituneessa maailmassa. Jos aiot rakentaa yrityksellesi täysin uudet nettisivut tai tehdä nykyisistä paremmat, olet tullut oikeaan paikkaan. Tässä artikkelissa käydään läpi yrityksen nettisivujen…